Wat is VoIP?
VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. In principe kunt u met VoIP overal ter wereld goedkope telefoongesprekken (VoIP-gesprekken) voeren, maar het gebeurt gewoon via het internet. Dit betekent dat u niet langer een verouderde vaste lijn hoeft te gebruiken. De technologie heeft een lange weg afgelegd sinds de eerste vaste lijnen 140 jaar geleden werden geïntroduceerd en de behoeften van bedrijven zoals het uwe hebben ook een lange weg afgelegd. Daarom zien we VoIP graag als een evolutie van de ‘bedrade’ telefoon. De volgende stap omhoog.
Hoe werkt VoIP?
In wezen vervangt VoIP draden en telefoonlijnen door het internet. Dus als je in een VoIP-telefoon spreekt, zet hij je stem om in data en verstuurt die dan via het internet. Net als een e-mail. Aan de andere kant van het gesprek wordt de informatie weer omgezet in uw stem – helder als kristal en zonder vertraging. Maar wat belangrijker is dan hoe het werkt, is de wetenschap dat het altijd zal werken. Gelukkig kunnen de meeste VoIP problemen op afstand en in een paar minuten worden opgelost. Het is niet nodig om de activiteiten stil te leggen of een technicus in te schakelen. Dat betekent dat u weer over kunt gaan tot de orde van de dag.
Waar wordt VoIP gebruikt?
VoIP is eigenlijk de technologie achter Skype. Als u er al eens gebruik van heeft gemaakt, weet u dat de geluidskwaliteit veel duidelijker kan zijn dan bij een traditioneel telefoongesprek. Dat is erg handig in een lawaaierige kantooromgeving, waar het moeilijk kan zijn om iemand in dezelfde kamer te horen, laat staan iemand in een ander land. Skype gebruikt deze technologie echter voor een consumentenmarkt. Dit betekent dat u alleen toegang krijgt tot een basispakket functies, dat wordt gesubsidieerd door advertenties. Uw bedrijf heeft iets krachtigers nodig dan dit.
Of u nu een ontwerpstudio, een wervingsbureau of een kleine of middelgrote onderneming bent, business-grade VoIP bellen biedt u veel meer dan alleen goedkopere gesprekken. Het laat u dingen doen die u niet eens voor mogelijk had gehouden. En, met een VoIP telefoonsysteem betaalt u eigenlijk voor de breedbandverbinding – dit betekent dat u kunt betalen per gebruiker of per verbinding. U kunt dus genieten van een voorspelbaar goedkope IP telefonie dienst.
De voordelen van VOIP voor bedrijven
Er zijn een aantal voordelen verbonden aan het upgraden van uw vaste lijn naar een virtueel telefoonsysteem – en hier hebben we een aantal van de belangrijkste redenen opgesomd waarom bedrijven de overstap maken naar VoIP bellen:
Schaalbaarheid
Oude telefoonsystemen kunnen duur zijn. Veel systemen zijn beperkt tot 2 of 30 kanalen per circuit, waardoor het zeer moeilijk is om effectief op te schalen. Met een VoIP telefoonsysteem, kan u eenvoudig meer werknemers toevoegen aan het systeem wanneer dat nodig is.
Meer functies
Er is een hele reeks van functies die niet beschikbaar zijn of gewoon te duur zijn op vaste systemen. Dingen zoals voicemail, e-mail voicemail en het hebben van on-hold muziek of een spraakbericht van uw keuze.
Geïntegreerde communicatie
Niet alleen spraak, maar ook de integratie van e-mail, browsers, instant messaging en gespreksopname maken VoIP een aantrekkelijke optie voor bedrijven en telewerkers.
Flexibiliteit
Telefoons kunnen zonder veel moeite door het kantoor worden verplaatst. U kunt zelfs reizen met uw telefoonnummer en dit kan bijzonder nuttig zijn als u liever of moet werken op afstand.
Goedkoper
Voor bijna elk bedrijf zal een VoIP telefooncentrale goedkoper uitvallen dan een ouder systeem zoals ISDN. Maar denk niet aan VoIP als ‘de goedkope optie’ – het is van een veel hogere kwaliteit. (Let op: de kwaliteit van een virtueel telefoonsysteem hangt sterk af van de kwaliteit van uw internetverbinding. Onze ingenieurs raden aan dat u een VoIP telefoonsysteem koppelt aan een supersnelle breedbandverbinding).
Gemakkelijker te herstellen
De meeste VoIP gerelateerde problemen kunnen vanop afstand en in enkele minuten opgelost worden. Het is niet nodig om de operaties stil te leggen of een technicus in te schakelen.
Robuust en volwassen
VoIP bestaat al tientallen jaren en is nu de methode bij uitstek om te communiceren tijdens thuiswerk. Internet connectiviteit heeft wat tijd nodig gehad om de technologie in te halen, maar met supersnelle internet mogelijkheden, is VoIP een aantrekkelijke optie voor het MKB.
Uitstekende klantenservice
VoIP bellen zakelijk helpt om gesprekken naadloos te laten verlopen tussen gebruikers en kantoren en om gespecialiseerde adviseurs met elkaar te verbinden. Medewerkers op afstand kunnen apps gebruiken om verbinding te maken met hun kantoortelefoon en gesprekken door te schakelen naar mobiele telefoons of collega’s – of beide. VoIP kan ook voicemail afleveren als een afspeelbare e-mailbijlage.
Laat een reactie achter